1. Nazwa zajęć: KOŁO EMPIRYSTÓW

2. Ilość uczestników: 7

3. Ilość godzin: 30

4. Cele:
1. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
2. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
3. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
4. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
5. Odkrywanie podstawowych praw przyrody i ukazywanie możliwości ich wykorzystania w praktyce życia codziennego.
6. Rozwijanie umiejętności, zdolności i pasji związanych z fizyką.
7. Uświadomienie uczniom, że znajomość fizyki pozwala na wytłumaczenie wielu zjawisk przyrodniczych i sposobu działania urządzeń technicznych.

5. Charakter zajęć:
Program zajęć umożliwia pracę z uczniami zainteresowanymi przedmiotem fizyka. Na tych zajęciach uczniowie będą mieć stworzone warunki do rozwijania zainteresowań przedmiotem i nabywania nowych umiejętności, a szczególnie praca metodą eksperymentu, formułowanie wniosków opartych na obserwacjach i wynikach doświadczeń. Przy opracowywaniu obserwacji i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów, będą wykorzystywane kompetencje matematyczne. Swobodna atmosfera, współdziałanie i tematyka zajęć pozwoli zrozumieć to, co w fizyce tylko na pierwszy rzut oka wydaje się trudne i tym samym niezrozumiałe.

6. Realizacja projektu:

Dobór tematyki zajęć nawiązuje do problemów życia codziennego i jest podzielony na bloki tematyczne.

I. Ciśnienie wokół nas. Uczestnicy koła fizycznego, badali doświadczalnie zagadnienia z dziedziny hydrostatyki i aerostatyki, aby poznać jaki wpływ ma ciśnienie na życie codziennie i od jakich czynników ono zależy.

1. CIŚNIENIE



2. CIŚNIENIE A POWIERZCHNIA

3. CIŚNIENIE W CIECZACH

4. WPŁYW TEMPERATURY NA CIŚNIENIE I OBJĘTOŚĆ

5. JAK DALEKO TRYSKA WODA Z OTWORU W BUTELCE?

6. POIDŁO DLA ZWIERZĄT

7. BAŃKI MYDLANE

8. ŁOŻE FAKIRA

II. Warunki pływania ciał. Kolejne doświadczenia nakierowane były na badanie wpływu gęstości ciał stałych i cieczy na ich pływanie w innych cieczach – np. dlaczego olej unosi się na wodzie, a jajko pływa w słonej wodzie itp.

1. GĘSTOŚĆ CIECZY A PŁYWANIE CIAŁ

2. PŁYWANIE CIAŁ

3. PŁYWANIE CIECZY

4. OLEJ I WODA

5. OLIWA ZAWSZE NA WIERZCH WYPŁYWA

III. Czy można huśtać się ze słoniem, a także do czego służą nam maszyny proste? – to główne pytania naszego kolejnego projektowego spotkania. Ponadto wyznaczaliśmy też masę ciał przy użyciu dźwigni dwustronnej i za pomocą obliczeń sprawdzaliśmy jak prawidłowo zbudować dźwignię, aby była w równowadze z ciałami o dużych masach.

1. DŹWIGNIA DWUSTRONNA JAKO WAGA

2. RÓWNOWAGA DŹWIGNI DWUSTRONNEJ

3. WAŻENIE ZA POMOCĄ DŹWIGNI DWUSTRONNEJ

IV. Kolejny cykl zajęć poświeciliśmy wyznaczaniu gęstości ciał, które są wokół nas. Były to zarówno ciała stałe jak i ciecz. W trakcie tych zajęć udało się nam również wyznaczyć gęstość powietrza. Zajęcia były bardzo interesujące dla uczniów.

1. GĘSTOŚĆ CIECZY

2. GĘSTOŚĆ RYŻU

3. WYZNACZAMY GĘSTOŚĆ CIECZY

4. WYZNACZAMY GĘSTOŚĆ CIAŁ