1. Nazwa zajęć: ZAJĘCIA Z GEOGRAFII

2. Ilość uczestników: 6

3. Ilość godzin: 30

4. Cele:
Na zajęciach uczniowie będą:
1. Rozpoznawać swoje predyspozycje i talenty.
2. Rozwijać zainteresowania geografią jako nauką przez uświadomienie jej przydatności w życiu i gospodarczej działalności człowieka.
3. Dostrzegać, obserwować, rozumieć i wartościować zjawiska oraz procesy przyrodnicze zachodzące w środowisku.
4. Interpretować mapy różnej treści.
5. Samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł.
6. Posługiwać się wiedzą geograficzną w praktyce.
7. Wykonywać doświadczenia i eksperymentować.
8. Rozwijać sprawności umysłowe i praktyczne.
9. Wyzwalać aktywność.

5. Charakter zajęć:
Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą korzystać z różnych źródeł wiedzy, zdobędą nowe doświadczenia, staną się twórczy, rozwiną swoje zdolności i zainteresowania poprzez realizację treści wykraczających poza program nauczania, wykorzystanie Internetu, map, atlasów i innych materiałów do poszukiwania wiedzy geograficznej i wykonania doświadczeń.

6. Realizacja projektu:
Program skierowany jest do uczniów klas V - VII szkoły podstawowej szczególnie zainteresowanych przedmiotem – geografia. Podczas zajęć realizowane będą następujące treści:
1. Umiejętność dostrzegania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym.
2. Interpretacja materiałów źródłowych - tabel, wykresów, fotografii, teksu popularnonaukowego.
3. Obliczenia matematyczno-geograficzne: skala, treści astronomiczne, wskaźniki demograficzne, rozciągłość południkowa i równoleżnikowa.
4. Wyznaczanie długości i szerokości geograficznej danych miejsc na Ziemi.
5. Modelowanie procesów zachodzących na aktywnych krawędziach kier litosfery.
6. Przetwarzanie danych statystycznych i kształcenie umiejętności wyciągania wniosków.
7. Analizowanie i interpretacja treści mapy, wykresów, tabel.
8. Czytanie treści mapy.
9. Doświadczenia i eksperymenty.
10. Wykonywanie zadań na mapach konturowych świata i Polski.
11. Atrakcje turystyczne Europy.
12. Analiza wykresów, tabel, map tematycznych, klimatogramów.


I. Podczas pierwszych zajęć rozwiązywaliśmy geograficzne quizy z cyklu „Na pewno wiesz, gdzie to się znajduje”. Następnie wybraliśmy najciekawsze miejsca świata i każdy wykonał swoją książkę – tematyczną. W ten sposób powstało 6 ręcznie wykonanych książeczek, każda na inny temat. Książeczki powstały w różny sposób, przy użyciu różnych narzędzi i materiałów, ale wszystkie stanowią bardzo ciekawą obrazkową mapę myśli.

1. AMERYKA PÓŁNOCNA



2. AMERYKA POŁUDNIOWA



3. EUROPA



4. AZJA



II. Dlaczego Morze Martwe jest „martwe”? – pomiar zasolenia. Jeziora i morza na obszarach śródlądowych pustyń, takie jak Morze Martwe znane są z tak dużego zasolenia, że niewiele organizmów może przeżyć w ich wodach. Widać, że te wody są słone, ponieważ bardzo łatwo można się na nich unosić – a bardzo trudno pływać. Jak duże jest ich zasolenie?
Uczniowie dowiedzieli się, jak rozpuszczona sól w wodzie powoduje zwiększenie gęstości oraz opisywali, jak pływak może być użyty do pomiaru gęstości roztworów.

Podczas doświadczeń:

1. Obserwowali jak zachowuje się jajko w wodzie słodkiej i słonej?



2. Sprawdzali jak wysoko gęstościomierz “tester zasolenia” unosi się w cieczy.



III. RUCH PŁYT LITOSFERY.
Dlaczego płyty się rozsuwają, zderzają i podchodzą jedna pod drugą? Na te pytania próbowaliśmy sobie odpowiedzieć podczas kolejnych zajęć kółka. Wykorzystując schematy i zdjęcia omówiliśmy zagadnienie spreadingu, subdukcji i kolizji płyt. Oprócz tego uczniowie wykonali samodzielnie model kolizji kontynentów i zaprezentowali procesy zachodzące na aktywnych krawędziach kier litosfery.