1. Nazwa zajęć: KÓŁKO CHEMICZNE „Młodzi odkrywcy - chemicznie zakręceni”

2. Ilość uczestników: 6

3. Ilość godzin: 30

4. Cele:
1. Wdrażanie do bezpiecznej pracy laboratoryjnej.
2. Rozwijanie zainteresowań chemią.
3. Poznawanie nowych zagadnień niezwiązanych z lekcjami chemii.
4. Rozwijanie umiejętności samodzielnego planowania i przeprowadzania doświadczeń.
5. Kształtowanie umiejętności projektowania oraz wykonywania eksperymentów.
6. Rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń.
7. Rozumienie związku chemii z innymi naukami.
8. Rozpoznawanie i ocenianie zagrożeń występujących w środowisku.
9. Rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczych.
10. Modelowanie związków chemicznych i równań reakcji chemicznych.

5. Charakter zajęć:
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi. Skierowane są do wszystkich uczniów zainteresowanych zjawiskami chemicznymi zachodzącymi w najbliższym otoczeniu. Pozwalają rozwiać pasję badawczą poprzez samodzielne eksperymentowanie, co sprzyja zdobywaniu wiedzy i umiejętności chemicznych. Rozwijają umiejętności obserwacji, wnioskowania, myślenia indukcyjnego, dedukcyjnego oraz rozwiązywania ciekawych problemów chemicznych. Zajęcia te utrwalą materiał chemiczny obowiązujący w klasie VII i VIII oraz dodatkowo realizują zagadnienia rozszerzające wiadomości i umiejętności uczniów.

6. Realizacja projektu:

I. Uczniowie oznaczali pH i charakter chemiczny wodnych roztworów. Poznawali zjawisko dyfuzji przez błonę półprzepuszczalną, jak również badali wpływ temperatury na szybkość dyfuzji.
1. Chromatografia bibułowa

2. Tęcza w probówce

3. Odczyn kwasowy

4. Odczyn zasadowy

5. Zjawisko dyfuzji

6. Znikający atrament

II. W miesiącu marcu młodzież zajmowała się takimi zagadnieniami jak: 1. Naturalne wskaźniki i badanie odczynu wodnych roztworów różnych herbat.



2. Czego boi się mleko?

Uczniowie badali procesy denaturacji i koagulacji białek, wpływ kwasów, zasad i soli na białka. Obserwowali przechodzenie zolu w żel i na odwrót.

3. Otrzymywanie naturalnych barwników do barwienia skorupek jaj.
• Antocyjany z liści czerwonej kapusty.
• Chlorofil z liści szpinaku.
• Betanina z soku ze świeżych buraków.
• Kurkumina z kurkumy.
• Kwercetyna z łupin cebuli.



4. Struktury przestrzenne cząsteczek.
• Tlenku węgla (IV).
• Tlenku wodoru.
• Amoniaku.