1. Nazwa zajęć: KÓŁKO BIOLOGICZNE

2. Ilość uczestników: 6

3. Ilość godzin: 30

4. Cele:
1. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów i przygotowanie ich do świadomych wyborów edukacyjnych.
2. Kształcenie i rozwijanie umiejętności obserwacji, logicznego myślenia, wyciągania wniosków i twórczego rozwijania problemów.
3. Wykonanie doświadczeń, planowanie i przeprowadzenie prostych eksperymentów naukowych, prowadzenie hodowli, dokonywanie obserwacji w terenie.
4. Wykorzystywanie różnorodnych źródeł wiedzy biologicznej.
5. Umiejętność dokumentowania swoich działań w różnej formie.
6. Zapoznanie się ze specyfiką pracy laboratoryjnej, naukowej.
7. Zachęcanie do samokształcenia.

5. Charakter zajęć:
Zajęcia prowadzone są metodą eksperymentu i doświadczeń. Uczniowie samodzielnie odkrywają tajemnice życia. Metoda naukowa, to sposób badawczego dotarcia i sformułowania prawdziwego opisu zjawisk i procesów. Uczestnicy zajęć kształtują postawę badawczą i poszukującą, szczególnie na zajęciach terenowych.

6. Realizacja projektu:

I.
1. Ślady na śniegu

2. Napięcie powierzchniowe wody

3. Napięcie powierzchniowe

II. Uczniowie badali wpływ różnych substancji na muszle ślimaków, rozpoznawali muszle małż oraz sprawdzali jak poziom zasolenia wpływa na gęstość wody jednocześnie poznając mieszkańców Bałtyku.

1. Muszla św.Jakuba

2. Pąkle z ostrygami

3. Sercówka jadalna

4. Wpływ różnych substancji na muszle ślimaków

5. Jak zachowuje się jajko w wodzie słodkiej i słonej?

III. W marcu zajmowaliśmy się badaniem wpływu światła na proces fotosyntezy, ustalaliśmy jakie czynniki wpływają na kiełkowanie nasion rzeżuchy, oraz poznaliśmy mechanizm wentylacji płuc. W wymienionych eksperymentach zastosowaliśmy metodę naukową do opisywania doświadczeń. Uczniowie określali próby kontrolne i próby badawcze, ustalali hipotezy i formułowali problemy badawcze oraz wnioski. Wykonaliśmy symulację wdechu i wydechu z wykorzystaniem modelu płuc sporządzonym samodzielnie.

1. Kiełkowanie



2. Wentylacja płuc



3. Model płuc

4. Fotosynteza